Mijn eerste vaste lens ◦ Nikon AF-S 35mm f/1.8G DX

1 september 2016


Lochristi, een dorp in de Belgische provincie: Oost-Vlaanderen. Lochristi, de plaats waar we stopten om mijn nieuwe lens op te halen. En dat nog voor we vertrokken op vakantie. Begin augustus ben ik gestart in een gezellige brasserie om wat vakantiewerk te doen. Het plan was simpel: sparen (wat van tevoren eigenlijk al mission impossible was.). Maar toen mijn eerste loon werd gestort, begon het terug te kriebelen om een vaste lens te kopen. Ik loop al twee jaar met dit idee rond en toch hield iets me tegen. Het feit dat ik een 18-105mm lens had, stak ik het idee weg met de gedachten dat alles erin zit. Maar toch, toch heb ik uiteindelijk de stap genomen. De 35mm lens moest ik in mijn bezit hebben nog voor we vertrokken op vakantie. En met wat omwegen op de baan, is het me dan eindelijk gelukt om hem te bemachtigen. 

Ik kocht de lens bij CoolBlue en de service was top (shout out naar hun personeel!). Ik heb dan ook nog even met de verkoper staan twijfelen wat ik zou pakken tot we zagen dat de lens niet meer in voorraad was. Probleem. Help. De stress schoot omhoog in mijn hoofd omdat we binnen twee uur zouden vertrekken op vakantie. Samen in paniek met mijn papa bedachten we om online te gaan kijken of hij nog beschikbaar was in Lochristi. En met veel toewijding van mijn ouders (ook een shout out naar jullie: whoew!), kon ik deze lens toch bemachtigen voor we op vakantie vertrokken.

Ik ben een echte twijfelkont (hehe zo noemen ze mij) en wist geen raad met kiezen tussen de 35mm lens en de 50mm lens. Maar nadat ik met vrienden had gepraat en wat informatie had opgezocht, besloot ik dat dit de beste lens was voor mij. Hij is erg fijn, compact, licht (wat een verschil met mijn vorige lens!!!) en hij trekt prachtige foto's. Het was ook voor de eerste keer dat ik (met behulp van Britt en haar schitterende uitleg over manueel handelen met je toestel) echt kon experimenteren. Ik voelde me veel creatiever en professioneler wanneer ik deze lens gebruikte. Het enige nadeel aan mezelf: ik ben het té gewoon om met een zoomlens te werken waardoor het me soms verbaast dat ik niet kan inzoomen.. domme, domme ik haha. En dan nu de resultaten:

___________________________________________________________________________

Pluspunten                             Negatieve punten
                                                ◦ Hij is klein en compact                             ◦ Zoomen kan niet (..duuuh)
                                                ◦ Hij is erg licht                                            ◦ .... en verder heb ik geen idee haha.
                                                ◦ Een stille scherpstelmotor (!)
                                                ◦ Prachtige bokeh (!!)
                                                ◦ kortom ik ben gewoon verliefd
___________________________________________________________________________

Wat heel duidelijk te zien is, is dat ik nog geen enkele negatieve punt ben tegengekomen van deze lens. Ik kan het jullie enkel aanraden en zeggen dat je er geen spijt van zal krijgen. En laten we eerlijk zijn, het is toch een pareltje hé, zo'n vaste lens? Hihi. (Welke lenzen gebruiken jullie trouwens? Of hebben jullie in je bezit?)

P.S. Dit artikel kwam niet online op woensdag (i know). Maar de tijd vloog opeens zo snel aangezien we net terug zijn uit vakantie + ik hou van spontaan schrijven. Spontane artikelen zijn gewoon even leuker. 

15 opmerkingen:

Bedankt voor een reactie achter te laten!

  1. Wow, ik zou ook echt enorm veel stress hebben op dat moment! Fijn dat het uiteindelijk allemaal is goed gekomen. Echt een heerlijke lens, di. Als m'n 50mm kapot zou gaan (liefst niet haha), dan zou ik ook erg twijfelen voor 'n 35mm! Veel plezier nog ermee! Liefs :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja spontane artikels zijn inderdaad veel leuker! En Coolblue heeft inderdaad een top service! Je lens is echt mega mooi! Je foto's ook!! Ik ben heel benieuwd wat voor foto's je hiermee nog gaat maken. Heel veel plezier met je nieuwe lens!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ohh hele mooie foto's vooral dat bokeh, zo mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oooooh ik wil ook een 35mm lens...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat leuk dat je zo'n lens hebt gekocht! Ik ga binnenkort de canon 700D kopen met daarbij de 50mm lens :) Ik koop ook de kitlens, maar ik weet eigenlijk niet of ik die dan nog ga gebruiken (en of het dus zonde is), maarja :P

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik heb dezelfde lens en ben er ook zo blij mee! Ik fotografeer bijna met niets anders meer :) En dat zoomen is inderdaad een beetje wennen in het begin. Grappig ook als ik iemand anders eens een foto laat trekken ermee, dat ze dan soms echt totaal niet begrijpen dat ik het in mijn hoofd haal een lens te kopen die niet kan zoomen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Oh wat een gave foto's zeg, het verschil merk je meteen! Heel veel plezier met deze lens haha, je gaat niet meer anders willen ;) X

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Misschien moet ik me toch ook maar eens zo'n vast lens aanschaffen. Want zoals je zelf zegt, het is toch wel een iets leuks om te hebben ofzo he (:

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik heb over het laatst dezelfde lens gekocht ik ben er ook heel tevreden over maar het feit dat je niet in en uit kan zoomen vind ik soms wel een beetje belemmerend (ik moet steeds naar voor en achter lopen maar dat is dan weer goed voor mijn conditie) :)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ohh wauw, liefde voor de vaste lenzen! Zo leuk dat je er een hebt! Ik leen soms die van mijn vader, zo fijn!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik denk dat (mocht ik het mogen) toch voor de 35 mm zou gaan ipv de 50, omdat 'ie dan niet gecropt wordt denk ik (oke nee, dat moet ik even opzoeken, want ik weet het niet zeker, haha) En ik zweer bij vaste lenzen, je gaat merken dat je manier van kijken op fotografie volledig verandert, omdat je echt twee passen moet zetten ipv eventjes snel te zoomen. Ik ben content dat het manueel instellen al beter gaat want woooow, prachtig resultaat, hihi.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wauw, mooie foto's heb je ermee gemaakt zeg! Ik moet zeggen dat ik tot een week geleden alles in de automatische stand schoot, tot ik uiteindelijk eens een avondje op de bank zat met mijn camera en iemand die er echt verstand van heeft. Laat het experimenteren beginnen!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ah gaaaf! Je hebt er echt prachtige foto's mee gemaakt! Ik moest toen ik de eerste keer m'n 50mm-lens gebruikte ook wennen aan het feit dat ik niet kon zoomen.. Maar dat niet kunnen zoomen is wel het enige nadeel :)

    BeantwoordenVerwijderen
  14. I have this lens and it's pretty good! You'll get used to do ''zoom with your feet''.

    love from Portugal,
    priceless-ambition.blogspot.pt

    BeantwoordenVerwijderen