De voordelen van liefdesverdriet

12 februari 2016

Ik sloot mezelf op in mijn kamer en kwelde mezelf met zielige muziek die me exact vertelde hoe rot ik me voelde. De eerste dagen na mijn gebroken hart, waren mijn dagen enorm donker. Het leek zelfs nadat mijn hart gebroken werd, dat iedereen rondom mij net het geluk vond. Ik verloor een deel van mijn hart, terwijl mijn vrienden net hun wederzijde konden omarmen. En zo werd het verdriet maar enkel groter. Want wie was ik? Wie bleef er achter nadat hij een deel van mijn hart meenam? Ik was de persoon die ik was voor ik hem leerde kennen. De persoon voor mijn hart gestolen werd. Maar nu was ik mezelf met een klein beetje liefdesverdriet en vele wijze lessen. Want ja, ook liefdes verdriet heeft zijn voordelen.

Edit: Wauw. Wat voor lieve mensen zijn jullie. Enorm bedankt voor al jullie reacties op het vorige artikel! Heel veel hartjes naar jullie toegewenst.


De alles-slaagt-tegen-en-enkel-de-zieligste-liedjes-begrijpen-mij-fase was de eerste fase waardoor ik heen ging. Ik kwelde mezelf met pijnlijke muziek die ook nog eens pijn deed aan mijn oren. Het werd snel duidelijk dat dit me geen deugd deed. Zo werd mijn appreciatie voor feeling-good muziek des te groter. Ik kon meer en meer genieten van old-school hits die zo oud waren dat onze platenspeler er van kraakte. En af en toe een dansje erbij kon natuurlijk ook niet ontbreken (want hé, wie kan er nu stil blijven staan op het nummer Sir Duke van Stevie Wonder of het nummer I Want You Back van de Jackson 5?).

De mijn-vrienden-doorstaan-al-mijn-grillen-fase was de volgende fase. Want niet enkel ik zag af van mijn verdriet, ook deden mijn vrienden dat. Ik was ontzettend gevoelig en nam elk klein woordje persoonlijk op. De irritaties die diep in mij broeide, ontsnapte net op het verkeerde moment uit mijn mond. Na het gewezen worden op mijn fouten, besefte ik enorm goed dat ik mezelf weer moest oppakken en me op het rechte pad moest zetten. Net zoals een klein marionetpoppetje. Voorzichtig met elk touwtje zette mijn vrienden me weer op het pad dat vertrouwd aanvoelde. Het pad met veel liefde en warmte van deze gouden vriendschappen. Ik leerde dat ik niet alleen was. En dat maakte me minder bang.

Genieten van kleine momenten werd steeds groter. Ik betrapte mezelf op het feit dat ik mijn lach meer en meer opzette en me ook echt goed voelde. Zo rolde ik door enkele goede vrienden in de we-vergeten-hem-nu-echt-en-lachen-om-alles-fase. In deze fase bevind ik me nog steeds en het voelt goed jongens. Ik ben met de kleinste happy feeling zo gelukkig. Ook wordt erover praten een stuk gemakkelijker en komen er geen enkele tranen meer aan te pas. Zo voelde ik mezelf enorm trots toen ik mijn broer kon helpen met zijn gebroken hart (voor al diegene die dit artikel herinnerde: ja, ik kon het ook niet geloven - Edit 2.0: HALELOEJA, ze zijn terug een leuk stelletje!!!!). Ik neem meer tijd voor mezelf en maak tijd voor de personen en dingen die ik écht belangrijk vind. En ik denk dat ik dat nu net verloren was tijdens de relatie. Maar hé jongens, deze happy persoon is terug!

Ja, er zijn dus ook voordelen aan gebroken hart. Ik geniet harder van elk klein moment, het werd nog maar eens duidelijk wat voor prachtige vrienden ik had, een dansje hier en daar kan geen kwaad en het belangrijkste: het is ook oké om niet oké te zijn. Want ondanks er voordelen zijn, doet het ook pijn. En dat moeten we ook niet vergeten.

Fijne Valentijn guys. Maak er een speciale van die je niet snel vergeet.

9 opmerkingen:

Bedankt voor een reactie achter te laten!

  1. Ik ben zo blij voor je dat je je al een pak beter voelt, liefdesverdriet is niet niks hoor, fijn dat je er de voordelen in ziet ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Als ik verdriet heb, heb ik om de een of andere reden super veel inspiratie achteraf. Ik denk dat het komt omdat ik me dan wil bewijzen tegenover "het iets" dat me verdriet heeft aangedaan. Voor jou ook ene fijne valentijn Lobke! Liefs!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik geloof er ook wel in dat je eerst iets ergs moet meemaken voordat je de kleine dingetjes gaat accepteren, ik vind het alleen zo erg dat jij dan eerst die ellende hebt moeten doorstaan. Maar, zoals ik al eens heb gezegd, op elke foto sta je daar weer met een super grote brede glimlach Lobke en dat nadat alles net was gebeurd. Ik ben dolblij dat je weer écht de oude bent meid! ♥ Blijf zo doorgaan en zie in alles het mooie. (Kan je misschien eens een feelgood playlist in elkaar knutselen? :))

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat mooi dat je nu ook de voordelen van deze dingen ziet!! Leuk geschreven lobke (mag dat, bij dit soort onderwerpen? Dat ik dat zo zeg?) en ik vind je foto's ook heel mooi geworden. Luv voor zwart wit :) Happy valentines day! (ook al doe ik er zelf niks mee)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een mooi artikeltje, Lobke! En wat knap dat je nu toch de voordelen van het gebroken hart inziet, uiteindelijk worden we van alle gebeurtenissen in het leven wijzer, niet waar? Ik wens je in ieder geval een hele fijne valentijnsdag toe, zondag.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een mooi artikel Lobke, en wat knap dat je zoiets teers deelt! Maar hey, welcome back in single land ;) Laten we valentijn vieren met heel veel pizza en chocola<3 XX

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik ben echt blij voor je dat je er nu zo op kan terugkijken! Zelf heb ik dit nog nooit meegemaakt (#foreveralone ;), dus ik zou niet weten hoe het is!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wauw, wat mooi geschreven Lobke. Ik ben blij om te horen dat het beter gaat en dat je hier zelfs enorm veel van hebt geleerd. De boodschap is inderdaad genieten van alle mooie dingen in het leven. :)

    Heel veel liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Oh, dit berichtje heeft me eerlijk gezegd echt geraakt. Je kunt zo goed je gevoel omschrijven en ik snap volkomen wat je bedoelt, echt waar! Maar hey, als er iets is, I'm here for you! Liefs Laura.

    BeantwoordenVerwijderen