De muur in mijn lichaam die mij beschermt

8 februari 2016

Even leek het we of mijn lichaam de muur rondom mij niet meer kon opbouwen. De muur die mij beschermt. Of beter gezegd: mijn immuunsysteem. Enkele weken zat ik een soort sleur en bleef ik rondlopen in donkergrijze dagen. Ik voelde me niet goed en belande na nutteloze pogingen steeds weer opnieuw in mijn bed met een warme kop thee. Als kind strugglede ik al enorm hard met mijn gezondheid. En nu, als bijna volwassene (..officieel toch), is dit nog steeds een groot probleem. Zo kan ik zeggen dat het ziekenhuis zowat mijn tweede thuis werd en mijn huisarts mijn beste vriend. Vorige week nam ik dan ook opnieuw een uitstap naar mijn huisarts en naar het ziekenhuis en eindigde met een lange voorschrift van medicatie en heel veel rust. De perfecte start van mijn vakantie.


Om toch alles onder controle te houden, gingen we langs bij de huisarts. Mijn vage klachten konden vele dingen betekenen waardoor ze besloot om bloed te trekken. Met grote angst en mijn papa die mijn hand vasthield, namen ze bloed af in 3 buisjes. Diezelfde avond kregen we nog te horen dat ik al enkele weken liep met een bacteriële infectie die maar niet wou uitbreken. Ik kreeg meteen medicatie voorgeschreven en moest de volgende dag langs het ziekenhuis voor enkele platen te laten nemen van mijn longen. Gewoon uit voorzorg, om te zien dat ik geen longontsteking zou ontwikkelen.

Een dag later werd ik wakker met enorme pijn in mijn borst. Hoe langer ik bleef liggen, hoe slechter ik kon ademhalen. De pijn werd erger en mijn ademhaling korter. Samen met mijn ouders gingen we naar het ziekenhuis en zag ik vele artsen en verplegers voorbij lopen. Voor een lange tijd hadden ze geen idee wat er met mij zou kunnen zijn. En dat maakte mij bang. Na lange onderzoeken, besloten ze om me aan een zuurstofmasker te leggen.

Het werd licht in mijn hoofd en ik begon te trillen. De pijn in mijn borst werd lichter en mijn ademhaling langer. Ik werd slaperig en kreeg een gerustgestelde arts boven me hangen. De arts vertelde me dat ze ongeveer wisten wat ik zou hebben en het zuurstofmasker goed aanslaagde. De ontsteking op mijn longblaasjes of de Asma die ik nu zou ontwikkelen was onder controle. Wat het exact is, zal de longarts later deze week bepalen. Gelukkig gaat alles goed en kan ik rustiger ademhalen. Ik moet het rustig aandoen en simpele dingen als wandelen en eten, zijn nog steeds enorm vermoeiend. Dus voorlopig zal je me deze hele week in mijn bed vinden met mijn pillen, mijn puffer en een warme kop thee.

En dit is mijn verhaal over de muur in mijn lichaam die maar niet wilt opbouwen. Ondertussen kan ik elke dag een steen bijleggen en wordt hij langzaamaan weer een beetje hoger. Maar ooit klaar zal hij nooit zijn.

Oh en de foto's heb ik trouwens na de goede afloop genomen. Zeker met de laatste foto lachen we hier thuis nog om.

28 opmerkingen:

Bedankt voor een reactie achter te laten!

  1. Oh Lobke, ik had geen idee dat het zo erg was! Gelukkige weten ze binnenkort wat je hebt. Veel sterkte he!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Veeel beterschap en dat je meer snel weer geneest!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. oh jeetje wat heftig ! gelukkig gaat het een beetje beter en is het te behandelen.
    veel sterkte en knuffels !
    xx Ish

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ah wat naar Lobke! Ik hoop dat je je snel beter voelt. Virtuele beterschapsknuffel! Liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ah wat naar Lobke! Ik hoop dat je je snel beter voelt. Virtuele beterschapsknuffel! Liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Heel veel beterschap, hopelijk weten ze snel wat het is en kunnen ze je helpen!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Oh wat heftig Lobke! Heel erg naar allemaal, die onzekerheid en spanning is echt slopend. Beterschap en sterkte meid<3 XX

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Jeetje.. Ik wilde even gaan bijlezen over hoe het met je gaat, en dan lees ik dit nare nieuws ): Wat onwijs "pieeeeep" voor je. Echt mega eng lijkt me dat, als het echt niet lekker gaat en de artsen weten niet wat het is of wat ze er aan moeten doen. Gelukkig ben je gewoon weer thuis en heeft het zuurstofmasker geholpen. Ik hoop dat je er snel weer bovenop krabbelt. Misschien wordt het sowieso (niet dat dat het waarschijnlijk op gaat lossen, maar het is wel fijn) weer tijd voor zon. Dat doet een lichaam wel goed na zoveel guur weer! Veel beterschap en liefs.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Oooh, Lobke toch, ik hoop echt dat je je snel veel beter voelt. (Ik dacht trouwens dat je nog steeeds in het ziekenhuis lag, oeps, beter om nu lekker in je bedje te liggen (dan hoef je geen ziekenhuis troep te eten ;)) Vééééél beterschap, komt allemaal wel goed! ♥

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ah, wat rot Lobke! Ik hoop dat je je snel beter voelt, beterschap! xx

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Aaah, wat naar. Heel veel beterschap!!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Oh Lobke toch, ik hoop dat je snel weer geneest. Heel veel beterschap.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Oh wow. Wat pittig dit! Heel, heel, veel beterschap!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hopelijk genees je snel. Veel beterschap!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Oh wat erg! Ik wens je heel veel beterschap :) x

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Jemig, dit is echt heftig! Veel beterschap! en sterkte!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ooh Lobke, heel veel beterschap, meid! Heel erg stom dat je in het ziekenhuis moet zijn, ik duim voor een snelle beterschap :) Liefs!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Oooh lieve Lobke, hopelijk gaat het snel veel beter!! Echt!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Ohh, wat schrok ik toen ik de foto's zag zonder de tekst gelezen te hebben. Ook al ken ik je niet, ik dacht echt dat er wat aan de hand was. Veel succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Oh Lobke, wat erg! Ik hoop dat het ondertussen al beter veel gaat met je. We hebben je gisteren ook enorm gemist. heel veel sterkte !

    xx

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Ahw wat vervelend om te lezen! Hopelijk knap je snel weer op en ben je weer gauw de oude :) Beterschap Lobke!

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Ah wat naar zeg! Ik hoop dat het gauw weer wat beter gaat, veel sterkte Lobke! xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Veel beterschap!!! Niet leuk!

    Groetjes Hannah

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Oh wat heftig. Ik hoop dat het snel beter met je gaat!
    Liefs,
    Sonia

    BeantwoordenVerwijderen