De wonderbaarlijke fisheye en macro lens

21 augustus 2015

Als liefhebber van fotografie, was de fisheye lens een gadget die ik echt wou hebben. Hij was tegenwoordig zo populair geworden dat ik hem een beetje afwimpelde. Maar toen ik de kans kreeg om hem te bestellen bij de HEMA voor een goed prijsje, twijfelde ik geen seconde. Het duurde niet lang voor ik mijn Ipod instel klaar had gemaakt om hele gave foto's te maken. Ik was meteen zo enthousiast, dat ik dit heel graag wou delen met jullie, de lieve lezers.



Wat zit er nu eigenlijk allemaal in zo'n pakketje? Heel simpel: 6 metalen ringetjes die je rond je camera moet doen (deze magneet zal zorgen dat je lens blijft hangen), een fisheye lens en een macro lens, 2 bescherm-doppen voor de lenzen en als laatste 2 hangertjes waardoor je je lens aan je smartphone of dergelijke kan hangen. 

Zelf koos ik ervoor om rond mijn beide camera's een ringetje te plakken. Zo kan ik dus gewone foto's nemen met deze twee lenzen, maar ook selfies. Superleuk toch? 

Laten we beginnen met de fisheye lens. Zo ziet hij er dus uit als ik hem op mijn Ipod plaatste. Ik twijfelde over de sterkte van de ringetjes, maar werd hierdoor echt aangenaam verrast. De lens blijft goed zitten, idem voor de ringetjes zelf. Ik ga nu niet zeggen dat deze lens abnormaal zwaar is, maar ik voelde zeker wel aan mijn Ipod dat hij erop zat. De look van deze lens vind ik ook echt heel erg leuk. Kijk dan hoe leuk die is als hij op mijn Ipod hangt. 

Mijn eerste indruk was heel veel enthousiasme. De foto's die ik nam waren stuk voor stuk superleuk. Het bolle-effect van de lens is echt duidelijk te zien en ik ben er echt helemaal verliefd op geworden. Deze foto is dan ook 1 van mijn lievelingsfoto's die ik tot hier toe heb genomen. ik voelde me vrij artistiek met mijn camera in de handen, haha (en misschien een leuk weetje, ik heb op alle foto's mijn pyjama aan.. hihi).

En dan nu de macro lens. Ik geef toe dat ik het nut van deze lens niet echt goed begreep. Een macro lens, wat ben ik daar nu mee? Maar eenmaal ik het uittestte, was ik zo enthousiast. Je kan het vergelijken met een breedhoeklens. Vanaf het moment dat deze lens erop ging, zag je veel meer van de ruimte. Zo ziet hij er dus uit wanneer ik hem op mijn Ipod plaats. Een stuk kleiner dan de fisheye lens, dus ook een stuk lichter. Kijk dan hoe deze er ook zo gaaf uit ziet, hihi.

Hier wordt het voorbeeld duidelijker. Op de eerste foto zie je een foto die ik heb gemaakt zonder de macro lens. De kast is heel dichtbij, je ziet mijn statief bijna in zijn volledigheid en ook zie je daar langs de linkerkant iets grijs liggen. Op de tweede foto zie je mijn kast verder weg, zie je mijn statief helemaal en zie je dat het grijze spul eigenlijk mijn lieve koala sloefjes zijn. Groot verschil hé? Deze vind ik erg leuk om selfies te nemen met grote groepen. Weg met de selfiestick en hello macro lens.

Deze lenzen zijn puur gekocht als hebbedingetje. Voor 5 euro, kon ik ze dan ook echt niet laten liggen. Als ik nu op uitstap ga, neem ik deze lenzen altijd mee om eens gekke foto's te maken. Ik heb hier oprecht veel plezier aan gehad en ik kan ze jullie dan ook echt aanraden. Wauw Lobke, nu klink je alsof dit hele artikel gesponsord is.. dat is die niet hoor, even om duidelijk te zijn haha. Hebben jullie trouwens al deze fisheye lens? Goodbye en see you next week!

21 opmerkingen:

Bedankt voor een reactie achter te laten!

  1. Wowie, die fisheye-lens is superleuk! Maar waarschijnlijk moet je dan steeds je hoesje van je gsm doen als je de lensjes wilt gebruiken? Maar alsnog, superleuk zeg. Trouwens, zie ik daar in de hoek de bijna-honderd-volgers blinken? Proficiat alvast!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Die lenzen zijn zo leuk! Ik zag ze ook wel eens liggen, maar ik dacht dat ze veeeele groter gingen zijn. Het effect is geweldig!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Die fisheye lens is echt gaaf! Haha wat leuk dat je je pyjama nog aan had. Leuke pyjama heb je! Volgens mij kun je met de macro lens ook heel dicht bij. Moet je maar eens proberen! Ik heb zelf ook een fisheye lens, maar ik gebruik hem niet heel vaak.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Echt leuk en dat maar voor 5 euro, goed koopje :) Die laatste is inderdaad handig bij groepsfoto's!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. WVoor €5 is dit echt een koopje, dat moet ik onthouden! De fish-eye lens vind ik het leukste, het geeft zo'n grappig effect! Het ziet er ook best grappig uit als de lens op je iPod staat! PS. leuke pyjama heb je aan! ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Aah wat een leuke hebbedingetjes, en die macro lens is nog best handig zelfs! Die foto met die fisheyelens is echt supermooi!<3
    X Emma

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Jaja, dames en heren, ga er maar even goed voor zitten, met een bak popcorn en een mobiele telefoon/ipod in de hand (uiteraard) want er staat iets geweldigs op jullie te wachten! Zijn jullie er klaar voor? Nou? Het is weer een nieuw blogje van Lobke!!!! En dat niet alleen, nee, nee, vandaag heeft deze dame iets heel leuks voor jullie in petto, namelijk: de Fisheye-lens van de Hema!!!! JOEHOE!!!! :) :) :)
    Oke, ff serieus Myrthe, anders gaan ze dadelijk nog denken dat je gek bent ~ wat in feite ook zo is, maar dat even erbuiten. Anyway deze gadget is zooooo leuk! <3 <3 Maar dat wist ik ook al voor dit blogje, want ik had hem al! Ik vind je "product" foto's van de lens zo onwijs mooi! Met scherpte en diepte enzo. Maar ook die ene zwart witte foto met het ding zelf bracht een lach op mijn gezicht! Heel artistiek inderdaad! Zelf had ik hem mee naar Charmonix (Frankrijk) met mijn klas, en heb daar echt hele mooie plaatjes weten te schieten van de sneeuw bergen en het landschap. Wat een leuk snuffje! Inderdaad niks voor dat geld, Hihi. ^_^ xxxxx

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh Myrthe, jouw enthousiasme brengt echt elke dag een glimlach op mijn gezicht! Wat een lieve reactie!! En oh, foto's trekken in Frankrijk van de bergen met veel sneeuw? Wat gaaf!! Hihi, bedankt voor deze gekke, lieve, geweldige reactie! xxxxx

      Verwijderen
  8. Je bent ook er artistiek Lobke, met of zonder camera! En die macro lens, heeft hij ook de functie dat je van érg dichtbij een scherpe foto kan nemen? Of is dat bij deze niet het geval? (: Zo schattig die koala sloefkes. Waar heb je die gehaald? Ik ben nog steeds bang dat die ringetjes niet groot genoeg zijn voor mijn gsm, dus in de winkels ga ik dat bekijken en afmeten, haha. Tof zeg!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb mijn sloefjes van de Primark gehaald.. Vorig jaar denk ik. Ik weet niet of je ze er nu nog kan kopen, want het waren de laatste die ik toen in mijn handen had.

      Verwijderen
  9. Zie deze lensjes steeds meer voorbij komen. Ze lijken me een super leuke toevoeging aan je telefoon. Echt een leuk effect!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wow wat supertof, vooral die macro vind ik echt heel gaaf, dat je zoveel kan zien op een foto!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Zo leuk! Ik heb dat fish-eye lensje ook. Geeft zo'n leuk effect! Al moet ik zeggen dat ik 'm weinig gebruik. Maar ja, voor zo'n prijsje kun je het toch niet laten :) X

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat leuk dat hema dit verkoopt! De fish-eye lens is mijn favoriet en de foto die je er mee gemaakt hebt is echt wijs!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Super tof zeg! Ik heb er ook over gedacht om ze aan te schaffen, maar ik wist niet dat de HEMA ze ook had. Misschien toch maar eens langsgaan :)

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ahh die fisheye is echt super! ik zie 'm ook elke keer als ik in de Hema ben en twijfel steeds of ik er 1 moet kopen. Zal ik... :)

    BeantwoordenVerwijderen
  15. zo leuk! Ik ga hem denk ik ook halen bij de hema! :D

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Huh ik dacht altijd dat een macro lens was voor heel dichtbij :')
    Die fisheye is echt super leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Je foto's bij dit artikel zijn echt mooi! :) En bij je cactus-artikel dat ik net las zitten ook mooie foto's :) Misschien heb ik het al eens gevraagd, maar hoe heet de Nikon camera die je gebruikt? Weet je ook nog welke lens je hebt gebruikt?

    Liefs!

    BeantwoordenVerwijderen