Mijn laatste lach voor de operatie

28 juli 2015

De laatste keer dat jullie mij zo zien lachen. Nee, ik ga heus niet nooit meer lachen. En ja hoor, alles gaat prima met mij. Het is de manier waarop ik lach. Uh, nee dat ook weer niet.. Ik heb het over die operatie waar ik al eerder over vertelde. Morgen is die eindelijk zover. Mijn tweede en laatste operatie zal morgen gebeuren. Voor diegene die mij al langer volgen, heb ik mijn eerste operatie aan hun haarfijn uitgelegd. Voor al diegene die nu niet meer kunnen volgen en nog nooit hebben gehoord over mijn eerste operatie, hallo. 1 Jaar geleden liet ik een operatie doen die mij de aller eerste deur opende van vele andere stappen die ik moest ondergaan om een perfecte glimlach te krijgen. Maar ik leg het graag nog eens uit aan jullie.


Vorig jaar, ergens in maart onderging ik mijn eerste operatie. Deze operatie was om mijn gehemelte te verbreden. Want voor ik goed en wel mocht starten met blokjes, moest ik eerst deze operatie laten uitvoeren. Hierbij staken ze een klein staafje in mijn gehemelte waar ik zo elke dag een moest draaien. Zo werd dit staafje groter en groter tot mijn gehemelte groot genoeg was. Het klinkt echt ontzettend pijnlijk en dat was het ook zo, haha. Maar buiten een uurtje hoofdpijn mag ik niet echt klagen. En als je goed op de laatste foto kijkt (ik kon hem hier niet neerzetten vanwege de té kleine hoeveelheid tekst tussen de volgende foto, haha), zie je de 'overblijfsels' van dat staafje! Grappig toch? 

In mei werden mijn blokjes geplaatst. En nu werd het enkel afwachten tot de spleet tussen mijn twee voorste tanden weg was. De spleet die ontstond door aan het staafje te draaien. En nu, iets langer dan een jaar, staat mijn tweede operatie te wachten. 

Dit is de laatste en ook de meest belangrijke operatie. Als je de foto bekijkt zie je dat de lijn die ik heb getrokken, schuin staat. Eigenlijk moet die lijn recht staan. Oké, verschillende mensen hebben dit. Het komt vaker voor dan je denkt. Maar omdat ik bijtproblemen kreeg en echt last heb van mijn kaak die heel vaak vastzit, moeten deze lijn dus recht gemaakt worden. Hoe? Heel simpel! Ze gaan aan beide kanten van mijn onderkaak een sneetje geven. Zo kunnen ze mijn onderkaak meer naar voor zetten om die rechte lijn te creëren. Wanneer ze die rechte lijn hebben, zetten ze de onderkaak vast met twee ijzeren pinnen. 

Dat was normaal alles wat ze met de tweede operatie gingen doen. Onlangs moest ik op controle, gewoon even om te zien hoe ze alles exact gingen doen. Tijdens die controle kwamen ze ook tot ontdekking dat mijn bovenkaak niet horizontaal maar schuin staat (om precies te zijn gaat hij schuin naar boven vanaf de linkerkant). En dit probleem kan lastig worden wanneer ze mijn onderkaak naar voren brengen. 

De bovenkaak zal dus ook worden aangepast. Hier gaan ze enkele centimeters en millimeters van verwijderen zodat mijn bovenkaak mooi, horizontaal gaat liggen. En als je goed kijkt op de aller eerste foto van dit artikel (mooi Lobke, laat ze maar scrollen haha), zie je dat mijn oog aan de linkerkant, iets dichter is dan de andere. Dat is dus het effect dat mijn schuine bovenkaak geeft. 

Maar naast de schuine bovenkaak, gaan ze hem ook nog inkorten zodat ik minder tandvlees laat zien als ik lach. Natuurlijk was dit niet zo noodzakelijk. Maar als ik hard lach, zie je veel meer tandvlees dan normaal en dat is net wat de kaakchirurg wil oplossen. "Als je dan toch op de tafel ligt, kan dat er in 1 moeite door" zegt hij dan, haha. 

En naast dit alles, trekken ze nog twee laatste kiezen uit. Ja, een hele mond vol (mooie woordgrap hoor). Ik heb geen idee hoeveel ik geschreven heb. Misschien is dit wel mijn langste artikel ooit? Hoewel zo lang lijkt hij niet, of wel? Dit was mijn verslag wat mij morgen te wachten staat. Ik zal er dus totaal anders uitzien dan je hier op de foto ziet. En natuurlijk laat ik het eindresultaat ook zien. Als je vragen hebt, mag je die gerust stellen. Veel vrienden, familie en kennissen hadden nog een heleboel vragen die ik graag voor hen beantwoordde. En voor jullie ook natuurlijk! 

Dussss.. Wish me luck peeps en tot vrijdag!  

17 opmerkingen:

Bedankt voor een reactie achter te laten!

  1. Wowie girl, dit klinkt best heftig! Ik word wel wat bang, want ik heb altijd 1 kleiner oogje op foto's haha. Heel veel succes alvast! Ik had een vriendin in het middelbaar die ook zoiets heeft ondergaan en alles komt goed hoor, doordat haar gebit nu echt perfect is straalt ze gewoon nog veel meer, en sowieso gaat dat bij jou ook zo zijn! Heel veel succes -dat zei ik al maargoed-, even door die zure appel doorbijten (even een woordgrapje). Liefs!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wow Lobke, dat is niet mis wat er allemaal moet gebeuren! Heel veel succes en hou je taai!
    X Emma

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wow, dat klinkt behoorlijk heftig zeg! Heel veel sterkte en succes, lieve Lobke!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. O god, ik heb serieus foto's zitten nemen van m'n profiel om te zien of die lijn bij mij recht was... En ja hoor, hij staat schuin, gelukkig heb ik er geen last van! Die operatie klinkt zo pijnlijk... Veel succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wow! Lobke, wat is dit voor een hele operatie! Ik had trouwens exact hetzelfde, operatie aan de onderkaak, maar mijn ouders vonden het een nare gedachte dat ze gaan breken in je mond. Dus ben ik helemaal naar Gent gegaan, naar de universiteit om met de professor te praten. En met een soort veer aan beide kanten was ik ervan verlost. Zoveel succes met je operatie meid! Voordeel is dat je achteraf héél veel vloerbaar voedsel moet eten (ijsjes, yoghurt,..). Ik kan alleen maar zeggen; respect want ik zou het niet gedurfd hebben. En best gek dat doordat je kaak wat schuin naar boven staat, dat je linkeroog kleiner is. Je wordt een nieuwe Lobke na die operatie, we gaan je niet meer herkennen! ;) Ik duim, ik zal een kaarsje branden.

    Liefs,

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oja, ik heb je genomineerd voor de Liebster award. (:

      Verwijderen
  6. Wow, en ik was al angstig voor het verwijderen van een kies volgende week.sterke met de operatie!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Heftig! heb je het nu allemaal achter de rug? Een vriendin heeft hetzelfde. Bij haar hebben ze de bovenkaak verbreedt, waardoor ze nu een spleet tussen haar voortanden heeft. Die moet ze nu net als jij moest aandraaien. Ik ben heel erg benieuwd naar het eindresultaat. ♥

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Jemig en dan was ik een probleem omdat mijn beugel gewoon niet werkt. Heel veel succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wow lijkt me echt heel pijnlijk, hopelijk is het wat goed gegaan xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Bah wat klinkt het naar! Ik hoop dat alles goed is gegaan en dat je problemen verholpen mogen worden :).

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Jeetje ik vond een beugel en een keer naar de kaakchirug al heel wat, laat staan dit! Ieder geval heel veel succes en ik ben ieder geval benieuwd naar het eindresultaat!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ah dat klinkt heel naar, net wat je zegt. Heel veel succes (ja sorry dat ik zo laat een reactie stuur), hopelijk is het goed gegaan!

    Liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wow, ik heb je blog niet meer gevolgd (net zoals alle andere blogs die ik voorheen volgde) omdat ik denk dat ik gestopt ben met bloggen... Ik doe er in ieder geval geen moeite meer voor de laatste maanden. Ik zie dit dus nu pas en heb ook al je volgend artikel gelezen, dit klinkt enorm raar. Ik hoop sterk dat alles, de hele operatie(s) en orthodontie goed gelukt is! Ik wens je dus nog veeeeel sterkte voor het bekomen van de operatie! Veel liefs, Elian :)

    BeantwoordenVerwijderen