Een prachtig gast-artikel van die lieve Britt

11 april 2015

Zoals beloofd is er vandaag voor jullie een gast-artikel. Ik vind hem prachtig en hopelijk jullie ook. Ik wil die lieve Britt nog eens bedanken voor de tijd die ze maakte en voor het schrijven en verwoorden van creativiteit in dit artikel! Bedankt Britt!

Iedereen bezit over een bepaald talent waarbij zijn hart een sprongetje de hoogte in maakt bij het denken eraan. Ik geloof er trouw in dat iedereen over zoiets bezit. Die bepaalde kijk dat mensen geven op iets simpels, kan zich ontplooien tot een meesterwerk. Een nieuwe Picasso. Iedereen is creatief. Iedereen heeft iets in zich wat zich kan uiten tot een creatie die niemand hun na kan doen. Ik geloof niet in mensen zonder talent, want dat is als Britt die zonder haar spiegelreflex kan. Dat bestaat niet. Ondenkbaar.

Ik zie het brein van Lobke als één grote speeltuin. Waar kleuren zich vermenigvuldigen in de meeste pakkende combinatie's. Kleurpotloden zijn vertrouwd en vormen een vast deel van haar lichaam die ervoor zorgen om haar manier van denken vast te leggen op papier. Haar eigen creatie's die typisch Lobke zijn. Simpele verf spetters worden een kunstwerk op een wit blad. Althans, zo zie ik het. Wat mij betreft is er een speciaal mechanisme in haar hoofd. Een wieltje in een heus draaiwerk dat bij mij ontbreekt. Het wieltje dat de verbinding is tot creativiteit en van elk simpel iets een kunstwerk maakt. Dat bezit ik niet.

Het is niet altijd rozengeur en maneschijn, want er zijn genoeg mensen die zich zullen herkennen in momenten dat een simpele ananas niks weg heeft van een ananas. Er op papier enkel een cirkel staat met uitsteeksels, die er maar levenloos uitziet. Nier zoals de meesterlijke ananas die je in gedachten had te creëren. Het is het idee dat telt. De poging tot een omzetting van emotie's naar kunst op papier.

Ik zie mezelf meer als een toeschouwer van al die hersenspinsels. Ik geniet van al dat moois dat vloeit uit mensen hun handen of gedachten. Dat geeft mij het sprongetje van blijdschap. Want ookal bezit ik niet over het snuifje elfenstof dat het hele creatieve gebeuren in gang zet. Het wordt wel geprikkeld. Er zal altijd wel een persoon moeten zijn die simpele doodles, foto's, zinnen de hoogte in prijst. Want elke tekening heeft een verhaal. Er zijn personen nodig om dat verhaal te kunnen zien, al dan niet op een geheel andere manier dan de kunstenaar in kwestie als verwachting had.

En dat, daar is ook voor een deel creativiteit nodig. Maar dat wordt soms vergeten.

8 opmerkingen:

Bedankt voor een reactie achter te laten!

  1. Britt kan alles op zo'n mooie manier zeggen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Woahh wat prachtig geschreven! Dat vind ik juist zo mooi, Britt die haar creativiteit kwijt kan in woorden en foto's en Lobke door middel van potloden en verf. Een quote van Kristina Webb: "Every child is born creative, the challenge is to keep that creativity alive." Zo waar!
    X Emma

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wow, die quote is erg mooi, die heb ik nog nooit gehoord, die ga ik onthouden! (: En dankje, hihi!

      Verwijderen
  3. Wat een mooi stukje! Heel bijzonder verwoord en ook helemaal waar.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oh prachtig geschreven! Ik kreeg echt meteen een glimlach op mijn gezicht omdat het zo lief en mooi verwoord is.

    Jullie zijn allebei geweldig ;) Liefs X

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Echt prachtig geschreven Britt! Wat kan jij alles toch mooi op papier zetten (of eigenlijk typen, maar je snapt wat ik bedoel). En dat is jouw creativiteit! Schrijven. Waar je zo ontzettend creatief in bent. En ook die camera is een grote creativiteitsbron van je. Waarmee je anderen dan inspireert (en motiveert, wat ondanks dat ik niet goed ben achter de camera word ik toch gemotiveerd en geïnspireerd). Oh, en Lobke niet te vergeten, wat een leuk idee om eens een gastartikel te doen! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wauw Britt, ik heb hier echt geen woorden voor ... Prachtig gewoon! Ik ben echt jaloers op de manier dat jij alles zo mooi kan verwoorden!

    BeantwoordenVerwijderen