Lieve dagboek - 15 maart 2015

18 maart 2015

Lieve dagboek, 

Ondanks ik al verteld heb aan mijn ouders wat ik wil gaan studeren, twijfel ik nog steeds. Ik heb schrik dat ik de verkeerde beslissing zal nemen of dat de studie mij niet zal liggen. Ik heb schrik dat ik mijn toekomst vergooi omdat ik mij maar focus op 1 richting, terwijl er zoveel richtingen zijn die mij interesseren. En hoe dichter het komt, hoe banger ik word.

Alles wat ik echt doodgraag doe, laat ik links liggen. Fotografie kan ik niet gaan studeren, een kunstenares ben ik ook al niet en Laat staan dat ik een schrijver word. Theater is ook een grote liefde van mij en kan ik wel gaan studeren. Maar waarom twijfel ik dan zo hard? Iets dat ik graag doe en kan studeren is toch ideaal? Of wilt het dan zeggen dat ik theater helemaal niet graag doe? 

Al die grote beslissingen maken mij bang. Ze maken mij ook bewust dat ik nog lang geen volwassene ben die zo'n beslissing kan nemen. Maar misschien is dit wel oké, bang zijn voor de toekomst. Misschien moet ik alle opties nog openhouden en geen stempel plakken op mijn handen wat ik ga studeren. Want zo blokkeer ze en weet ik er geen blijf mee. Het is oké om niet te weten hoe mijn toekomst eruit ziet.

Het leek me wel leuk om een klein stukje uit mijn dagboek op te schrijven. Ik ga niet heel mijn dagboek op het internet gooien, want een dagboek is nog steeds mijn geheim boekje. Maar stukken zoals dit, waar ik gewoon mijn hart lucht over een onderwerp kan misschien wel leuk zijn? Wat vinden jullie? 

10 opmerkingen:

Bedankt voor een reactie achter te laten!

  1. Heel herkenbaar, het is zo'n moeilijke keuze! :(

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lastig dat je niet zeker weet wat je wilt gaan studeren! Leuk dit soort artikelen, leuk geschreven!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Inderdaad een hele lastige keuze, en ik ben blij dat ik in een richting zit waar ik nog redelijk veel kanten mee uit kan. Sowieso komt alles wel op zijn pootjes terecht, hou in je achterhoofd dat het veel mensen die werken iets doen waarbij ze eigenlijk een andere diploma hebben!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heel herkenbaar. Ik heb net een profielkeuze achter de rug en toen kwam er ook zo'n heel en-wat-wil-je-later-gaan-doen-dan-gedeelte voorbij. En wat wil ik later gaan doen dan? geen idee.... Echt lastig!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heel mooi geschreven. Ik zit nu in de precieze zelfde gedachte maar dan ook precies. Volgend jaar moet ik al kiezen. Alleen ik weet het gewoon nog niet..

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Lastig inderdaad, maar je komt er vanzelf wel achter! Foute keuze bestaat niet, je leert er altijd van.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Je begeeft je echt wel op een lastig parket... bestaan er trouwens echt geen richtingen in verband met fotografie? Ik dacht dat van wel. Je moet alleszins doen wat je graag doet. Je moet open staan voor nieuwigheden en dingen die alles overhoop kunnen gooien, dat kan soms moeilijk zijn. Maar waar een wil is, is een weg: het zal wel lukken! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Is inderdaad een moeilijke keuze, maar weet je? Volg je hart! Ik ben 16 en studeer Woord Kunst Drama (ook een soort van theaterrichtig). Ik moet zeggen, ik heb ook getwijfeld, en vaak keken mensen mij raar aan omdat ze dachten dat ik alleen maar 'actrice' kon worden. Ik weet natuurlijk niet wat je later wilt gaan doen en hoe het is bij jouw richting, maar ik kan op mijn 18 nog alle kanten op, zelfs als ik het echt wil naar de universiteit! Verder heb ik net zoals jij ook nog veel hobby's, en die moet je niet weggooien hoor. Ik probeer alles de combineren en dat lukt wel aardig. Verder zijn we op school ook soms met dingen bezig waar die dingen waar ik me naast theater in interesseer van pas komen :) .

    Weet dat je bij een theaterrichting nog echt alle kanten op kunt, en niet enkel actrice of regisseur kunt worden ;) .

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankje! Dit heeft me echt een stuk vooruit geholpen! Liefs,

      Verwijderen
  9. Ik ken het, bij theater ligt mijn hart maar omdat ik ook niet wist wat ik er mee moest, ga ik nou evenementenorganisatie doen en dan hopelijk achter de schermen zodat ik toch kan doen waar mijn hart ligt!

    BeantwoordenVerwijderen