Mijn basis tips om te leren tekenen

27 februari 2015

Toen ik klein was, wou ik een prinsesje worden. Toen ik iets groter werd, wou ik kunstenares worden. Die 'wilde droom' heb ik opzij gezet. Maar af en toe komt die 8 jarige kind in mij naar boven en wil ik dolgraag weer kunstenares worden. Alle dagen tekenen en zo creatieve beelden op papier zetten, ge-wel-dig. Daarom ben ik mijn richting ook zo dankbaar, dat ik een paar uur in de week creatief kan tekenen. Even gek doen en niet letten op wat wel en niet mag, maar ook wat mooi of lelijk is (uh, zwak. 'Lelijk' is een woord dat we niet mogen gebruiken in onze richting. Want 'zwak' is echt wel beter uitgedrukt hoor. - hoor die sarcasme, haha -). 

Laats liet ik jullie dan ook een paar tekeningen zien op mijn blog en ook op Instagram toonde ik jullie enkele gekke creaties die ik al gemaakt heb. Jullie reacties waren zo lief dat mijn zelfvertrouwen een enorme boost kreeg (niet dat ik nu denk dat ik enorm goed kan tekenen hoor.). Later vroeg iemand wat mijn tips waren om te leren tekenen. Die vraag vond ik zo leuk en wil ik dan ook zo graag beantwoorden. Ik ben natuurlijk geen echte kunstenares, dus het zijn geen professionele tips. Maar deze tips zijn tips, die ik persoonlijk erg belangrijk vind als je wilt leren tekenen.

Gebruik die basisvormen: Basisvormen? Ja, basisvormen. Die cirkel, vierkant, rechthoek en zelfs die driehoek die wel allemaal leerde tekenen in de basisschool. Deze tip heb ik onlangs ook gekregen van mijn leerkracht. Ik had hier ook mijn twijfels, want wat kunnen die basisvormen mij nu helpen? Ik wil een lichaam tekenen, geen cirkel die op een vierkant staat en aanleunt tegen een driehoek. Maar stiekem moet ik toegeven, het helpt echt. Als je een model hebt dat je wil tekenen, moet je het lichaam omzetten in vormen die je kent. Een rechthoek voor de arm, een ovaal voor het hoofd en de handen .. en ga zo maar door. Zoek dus die basisvormen en teken ze! Het ziet er misschien wat raar uit, maar het helpt echt. 

Teken wat je ziet: Dit is mijn tweede stap. Nadat je alle basisvormen hebt getekend, kan je nu het lichaam echt tekenen (of het voorwerp als je liever geen naakte mensen wilt tekenen. Heel normaal als je naar een tekenschool gaat, maar voor mij was het even wenen hoor. Oh, voor je het vraagt: het was geen live model, maar een foto. Godzijdank, haha). Kijk naar de persoon of het voorwerp en teken exact wat je ziet. Ik geef eerlijk toe dat dit een moeilijke voor mij was. Ik wou liever tekenen hoe ik dacht dat het eruit zag. NIET DOEN. Als je niet kijkt terwijl je tekent, loopt het al gauw mis. Tenzij je uit het hoofd tekent. Dit is misschien een moeilijke stap, maar neem je tijd hiervoor. Tijdsdruk op je creaties leggen is nooit goed. Gewoon niet doen. Nooit. 

Kribbelen is oké: Deze is heel simpel. Gewoon eens een pagina lekker kribbelen is oké. Elke keer echt iets willen tekenen is niet echt zo'n goed idee. Het laat je vaak blokkeren, zodat je eigenlijk niet meer weet wat je moet tekenen (uh, ideeën op internet zoeken is ook een oplossing .. maar laten we dat even vergeten). Even gewoon lekker kribbelen kan fijn zijn. Niet denken wat je moet doen, of het in proporties moet zijn of mooi. Gewoon wild gaan zonder regels. 

Mislukken bestaat niet: Frustrerend is het wel wanneer het niet loopt zoals je gehoopt had. Want, in mijn hoofd zag dat er niet zo lelijk uit. Uh zwak. Ik bedoel zwak. Maar het gebeurd. En het zal nog heel vaak gebeuren. Vaker dan je eigenlijk wilt. Maar dit is ook een belangrijk deel om te leren tekenen. Je leert tekenen door uit je fouten te leren. Heb je je hoofd te groot getekend? Teken hem de volgende keer kleiner. Je voet is wat raar? Teken hem de volgende keer wat anders. 

Tekenen doe je dus met vallen en opstaan. Dus je zal ontzettend vaak vallen tijdens je leer proces. En ik ga niet liegen, want het zal ook ontzettend veel pijn doen. Maar op dat moment moet je weer even terug omhoog kruipen en opnieuw proberen. Bekijk het even zo: Als je heel veel blauwplekken hebt van het vallen tijdens je leerproces, ben je goed bezig. Je probeert en neemt risico's door dingen te tekenen die je nog niet onder de knie hebt. Maar het leven is aan de durvers en je zal nooit iets leren als je niet eens goed valt. 

Wel, dit was gezellig, toch? Ik vond het zo leuk om te schrijven. Misschien ga ik dit wel vaker doen. Want ik heb nog een heleboel tips die ik wil delen. Maar uh, ja, dan werd dit artikel wel ietsje te lang. Wat is jouw nummer 1 tip om te leren tekenen? 

12 opmerkingen:

Bedankt voor een reactie achter te laten!

  1. Goeie tips geef je! Ik had zo zelf vorig jaar ook een periode dat ik ging tekenen. Ik denk dat ik het in de zomervakantie weer op ga pakken. Ik tekende vooral printjes etc. maar ik wil dit ook proberen. De basisvormen onthoud ik!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een goede tips! Ik heb geen tekenen in mijn vakkenpakket omdat ik ook al muziek heb en dat mag niet bij elkaar, maar eigenlijk vind ik het best jammer want ik doe het wel graag haha! Die van de basisvormen is 'n goeie! :)
    X Emma

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oh wat een handige en leuke tips. Je hebt echt talent! Ik zit zelf ook in een kunstrichting dus weet maar al te goed wat je allemaal bedoeld. Kunstenares worden lijkt mij ook nog altijd geweldig. En kribbelen is echt te leuk haha :D

    Liefs xxx (leuk artikel;) )

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een leuk artikel! Ik heb 2 uurtjes in de week kunst wat ik ontzettend fijn vind! Ik ben niet echt een tekentalent maar door bijvoorbeeld basisvormen zoals jij zegt te gebruiken word het toch wel makkelijker :) .

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik heb wel een aantal mini notititieboekjes gekocht, speciaal voor het tekenen, maar het is weer een beetje stilgevallen. Ik ben super blij dat je het een beetje hebt uitgelegd, aangezien PO altijd wel een vak is waar ik het moeilijk mee heb. De basisvormen ga ik toepassen en voortaan zeg ik zwak ipv lelijk. ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Goeie tips geef je! Ik ben zelf ook bezig met tekenen en dit artikel heeft mij inspiratie gegeven om daar binnekort ook een artikeltje over te gaan schrijven. Echt super tips die mij vast veel gaan helpen! Dankje!

    Liefs, Lobke
    (ps may you be intrested, ik ben weer begonnen met bloggen en zou het stiekem echt geweldig vinden als je weer eens langskomt op mijn blog en misschien een reactie achterlaat aangezien ik iedere keer dat ik die zag echt een gat in de lucht sprong! :) But choose for yourself hun)

    Liefs, Lobke

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Leuk artikel! Geeft me echt de drang om weer te tekenen. Eerst studeren Evelien, eerst studeren!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Awh, dankje voor je fijne, handige tips! Ik heb er echt een heleboel aan. En -wauw- echt zo'n mooie foto! De kleuren matchen echt heel mooi. Ik moet echt weer eens een potlood in mijn hand nemen, je hebt me helemaal geïnspireerd. Super, leuk en origineel artikel! Veel liefs, xx

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Leuke tips! Die ga ik zeker eens uit proberen! (Als ik nog eens teken,haha..) ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Echt handige tips Lobke! Zelf ben ik een ramp in tekenen! Op dat vlak ben ik totaal niet creatief! Maar met deze tips zal het misschien al wat beter gaan, dat van die basisvormen ga ik zeker toepassen!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Super handige tips! Ik kan zelf helemaal niet tekenen en dit zou wel eens heel goed kunnen helpen! Erg origineel artikel!

    BeantwoordenVerwijderen